36 اصطلاح طراحی و توسعه وب که هر بازاریاب باید بداند
بسیاری از شرکت ها به دنبال طراحی مجدد وب سایت در آینده نزدیک هستند. با این حال، شروع فرآیند طراحی مجدد وب سایت به دلیل اصطلاحات تخصصی فنی که به طور روزانه استفاده می شود، می تواند دلهره آور به نظر برسد.
اگر به طراحی مجدد وب سایت فکر می کنید، چند اصطلاح وجود دارد که مدیران پروژه، طراحان و توسعه دهندگان از آنها استفاده می کنند که ممکن است شما با آنها آشنا نباشید.
404 – صفحه خطایی که کاربر هنگام تلاش برای رسیدن به یک صفحه ناموجود در وب سایت شما می بیند. معمولاً این به این دلیل است که بازدیدکننده URL را اشتباه تایپ می کند یا سعی می کند به صفحه ای که از سایت حذف شده است دسترسی پیدا کند. یک خطای موثر 404 باید دلیل عدم وجود صفحه و کارهای بعدی را که کاربران میتوانند انجام دهند، بیان کند.
دسترسپذیری – دسترسی به وبسایت به ایجاد یک وبسایت برای افراد دارای معلولیت مربوط میشود. همه وبسایتهای ساخته شده باید از دستورالعملهای مشخص شده توسط قانون انسان های دارای معلولیت (ADA) پیروی کنند.
تگ ALT – متن توصیفی جایگزینی که در حین بارگیری صفحه در داخل مکاننمای تصویر نمایش داده میشود یا توسط یک صفحهخوان خوانده میشود. متن ALT نقشی در بهینه سازی وب سایت برای انطباق با ADA ایفا می کند که به رتبه بندی SEO و دسترسی کلی به وب کمک می کند.
نقاط شکست – نقاطی که در آن محتوا و طراحی یک وب سایت برای تطبیق با اندازه های مختلف صفحه تنظیم می شود تا بهترین طرح ممکن را برای مشاهده محتوا در هر دستگاهی در اختیار کاربر قرار دهد. در طراحی واکنشگرا ، نقاط شکست اغلب با عرض دستگاههای معمولی مانند گوشیهای هوشمند، تبلتها و دسکتاپهای بالای 1024 پیکسل تعریف میشوند.
حافظه پنهان – کش، یک مکانیسم ذخیره موقت داده است که با ذخیره اطلاعات مرتبط در رایانه شما در اولین بازدید از یک وب سایت به سرعت سایت کمک می کند. سپس، کامپیوتر شما مجبور نیست هر بار که دوباره به سایت دسترسی پیدا می کنید، آن اطلاعات را بارگیری مجدد کند. اغلب اوقات وقتی تغییرات کوچکی در وب سایت خود ایجاد می کنید، ممکن است مجبور شوید کش را پاک کنید تا تغییرات را در قسمت جلویی مشاهده کنید.
Call to Action (CTA) – متن، تصویر، بنر یا دکمه خاصی که از زبان عمل گرا برای ترغیب بازدیدکنندگان در یک وب سایت برای انجام عمل استفاده می کند. CTAها برای انتقال بازدیدکننده از یک صفحه به صفحه دیگر و ترغیب آنها به انجام یک اقدام مورد انتظار و از پیش تعیین شده طراحی شده اند.
کوکی ها – یک فایل متنی کوچک که شامل یک شناسه منحصر به فرد ناشناس و اطلاعات بازدید است که از یک وب سایت به مرورگر ارسال می شود و در هارد دیسک رایانه بازدیدکننده ذخیره می شود. این دادهها میتوانند اطلاعاتی درباره افرادی که از وبسایت بازدید میکنند، تعداد دفعات بازدید آنها، بخشهایی از سایت که بیشتر بازدید میکنند و تنظیمات برگزیده مرورگرشان را ارائه دهد.
سیستم مدیریت محتوا (CMS) – یک سیستم نرم افزاری است که برای ویرایش محتوای وب سایت شما استفاده می شود. این به شما این امکان را می دهد که برای ویرایش متن و تصاویر، وارد “انتهای پشتی” وب سایت خود شوید. برخی از نمونه ها عبارتند از وردپرس و دروپال. یک CMS برای ساده سازی انتشار محتوای وب سایت، بدون نیاز به دانش فنی، کد طراحی شده است.
تبدیل – زمانی که کاربر اقدام مورد نظر خاصی را در رابطه با بازاریابی آنلاین و تولید سرنخ انجام می دهد. این کار شامل تکمیل فرم وب، ارسال درخواست اطلاعات، اشتراک در خبرنامه یا خرید تجارت الکترونیکی است.
CSS – برگههای سبک آبشاری (CSS) کدی است که توسعهدهندگان از آن برای تعیین نحوه نمایش یک صفحه وب به بازدیدکنندگان استفاده میکنند. ظاهر و احساس وب سایت شما را قالب بندی می کند و سبک های جهانی را برای فونت ها، رنگ ها، دکمه ها، وضعیت های شناور، تصاویر، منوها و غیره تنظیم می کند.
DNS – سرورهای نام دامنه (DNS) مانند نسخه اینترنتی دفترچه تلفن هستند که وب سایت و تنظیمات ایمیل نام دامنه شما را کنترل می کنند. هنگامی که یک کاربر از آدرس وب سایت شما بازدید می کند، تنظیمات DNS کنترل می کند که به کدام سرور اشاره کند.
دامنه – نام وب سایتی که افراد برای بازدید از آن در مرورگر تایپ می کنند. برای مثال دامنه ما designer24 است.
در مورد دامنه در این قسمت بیشتر بخوانید
Favicon – یک تصویر نماد کوچک، اغلب یک لوگوی شرکت، که در نوار عنوان یا برگه مرورگر نمایش داده می شود.
میزبانی – سرورهای وب که فایل های وب سایت شما در آن قرار می گیرند، ارائه می شوند و نگهداری می شوند. وب سرور رایانه ای است که نرم افزار وب سرور متصل به اینترنت را اجرا می کند که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد از طریق یک مرورگر وب متصل به اینترنت یا دستگاه تلفن همراه به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند.
HTML – زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) زبان نشانه گذاری است که برای ساخت صفحات وب و نمایش محتوایی مانند متن، تصاویر، ویدئو و لینک ها در وب استفاده می شود. این اغلب همراه با سایر زبانها استفاده میشود که به توسعهدهنده وب اجازه میدهد تا عملکردهایی مانند CSS، PHP و JavaScript را اضافه کند.
HTTPS – نسخه ایمن HTTP است، پروتکل اصلی که برای ارسال داده ها بین یک ابر وب استفاده می شود.
سرور یک وب سایت HTTPS معمولاً از گواهی لایه سوکت های امن (SSL) برای رمزگذاری تمام ارتباطات بین مرورگر شما و وب سایت برای امنیت بیشتر استفاده می کند.
معماری اطلاعات (IA) – نقشه اطلاعاتی و پیمایش یک وب سایت. این معمولاً شامل نقشه سایت، قابهای سیمی برای هر صفحه و هرگونه نشانهگذاری لازم در مورد ناوبری، محتوا و ویژگیهایی است که در سایت گنجانده میشود.
صفحه فرود – از نظر فنی هر صفحه ای از وب سایت شما که کاربر مستقیماً از یک نتیجه جستجو، ایمیل بازاریابی، پست رسانه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین وارد آن می شود، اما معمولاً یک صفحه مستقل است که برای یک کمپین خاص ایجاد شده است.
بارگذاری تنبل – یک تکنیک بهینه سازی توسعه است که بارگذاری تصاویر و ویدیو را تا زمانی که کاربر به پایین صفحه پیمایش می کند به تعویق می اندازد.
متا تگ – برای رتبه بندی سئو مهم است، متا تگ یک تگ HTML است که توسط موتورهای جستجو برای فهرست کردن یک سایت استفاده می شود. متا تگ ها اطلاعات مربوط به یک صفحه وب مانند توضیحات، نویسنده و حق چاپ را ذخیره می کنند. موتورهای جستجو از این اطلاعات برای دسته بندی وب سایت ها و نمایش اطلاعات در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) استفاده می کنند.
ناوبری – عناصر ناوبری که در یک وب سایت ظاهر می شوند و کاربر را در سراسر سایت هدایت می کنند. در حالی که این در درجه اول به “نوار منو” واقع در بالای یک وب سایت یا در امتداد هر دو طرف اشاره دارد، همچنین می تواند پیوندهای متنی را در “پانویس” در پایین صفحه شامل شود.
سرعت صفحه – اندازه گیری مدت زمانی که طول می کشد تا تمام محتوا در یک صفحه وب خاص بارگذاری شود.
الگوی صفحه – یک طرح بندی صفحه منحصر به فرد برای صفحه(های) یک وب سایت. به طور متوسط، یک وب سایت دارای 8-10 قالب صفحه است. به عنوان مثال، صفحه اصلی و صفحه تماس یک وب سایت متفاوت به نظر می رسد و حاوی عناصر مختلفی است، بنابراین آنها دو قالب صفحه متفاوت هستند.
پلاگین – برنامههای نرمافزاری که به یک سیستم مدیریت محتوا مانند WordPress متصل میشوند تا به شما امکان اضافه کردن ویژگیهای جدید و گسترش عملکرد را بدهند.
انتشار – انتشار DNS اصطلاحی است که برای توصیف دوره زمانی لازم برای اعمال تغییرات در تنظیمات سرور نام دامنه شما استفاده می شود. ممکن است 48 ساعت طول بکشد تا گره های ارائه دهنده خدمات اینترنت در سراسر جهان حافظه پنهان خود را با اطلاعات به روز شده DNS شما به روز کنند. اگر در حال راهاندازی یک وبسایت جدید در یک وب سرور دیگر هستید، برخی از بازدیدکنندگان ممکن است همچنان برای مدتی به سرور قدیمی شما (وبسایت) هدایت شوند، در حالی که برخی دیگر وبسایت جدید را در مدت کوتاهی پس از تغییر مشاهده خواهند کرد.
ثبت کننده – شرکتی که ثبت نام دامنه شما را انجام میدهد. برخی از نمونه ها عبارتند از GoDaddy یا Network Solutions.
طراحی واکنش گرا – وب سایتی که با صفحه نمایشی که در آن مشاهده می شود، اعم از دسکتاپ، موبایل یا تبلت، تنظیم می شود. پرسشهای رسانهای برای یافتن وضوح دستگاهی که وبسایت در آن نمایش داده میشود استفاده میشود، و سپس تصاویر انعطافپذیر، شبکههای سیال و منوی سایت متناسب با صفحه تنظیم میشوند.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) – سئو افزایش احتمال ارائه سایت شما به مرورگرهای وب است که کلمات کلیدی مرتبط را جستجو می کنند. رتبه بندی سئو را می توان با کمک به موتورهای جستجو برای درک اطلاعات وب سایت شما ،به منظور بالاتر بردن رتبه در نتایج جستجوی ارگانیک بهبود بخشید. این شامل داشتن برچسب عنوان، توضیحات متا و تگ های ALT برای تصاویر در وب سایت شما می شود.
SERP – مخفف صفحات نتایج موتورهای جستجو است. اینها صفحاتی هستند که هنگام جستجوی یک عبارت در موتورهای جستجو مانند گوگل، به کاربران ارائه می شوند.
اسلایدر – یک بنر چرخشی از تصاویر که گاهی اوقات در صفحه اصلی یک وب سایت قرار می گیرد. این یک فرمت از نوع “نمایش اسلاید” است که می تواند محتوای مختلف را برجسته کند و شامل تصاویر یا ویدئو باشد.
نقشه سایت – سندی که طرحی سلسله مراتبی از صفحات و محتوای یک وب سایت را نشان می دهد. این معمولاً یکی از اولین گامها در طراحی مجدد وبسایت است، زیرا قبل از شروع طراحی، دانستن اینکه چه محتوایی در یک وبسایت نیاز است، مهم است.
گواهیSSL – SSL یک پروتکل امنیتی استاندارد است که برای برقراری ارتباط رمزگذاری شده بین مرورگر وب و وب سایت ضروری است. هنگامی که سایتی دارای گواهینامه SSL است، HTTPS (پروتکل امن انتقال متن فوق العاده) در URL ظاهر می شود و سایت به صورت “امن” نمایش داده می شود. جزئیات گواهی را می توان با کلیک بر روی نماد قفل که در کنار URL در نوار مرورگر ظاهر می شود مشاهده کرد.
تجربه کاربر (UX) – تعاملی که کاربر با یک رابط دارد. از منظر برنامهریزی، تجربه کاربر معمولاً در وایرفریمها تعریف میشود، اما هر جنبهای از فرآیند طراحی و توسعه وب – از Wireframing و copywriting گرفته تا طراحی و برنامهنویسی – بر تجربه کاربر تأثیر میگذارد.
Wireframe – راهنمای بصری برای نشان دادن ساختار و محتوای یک صفحه وب بدون هیچ عنصر طراحی. این به تمرکز بر روی چیدمان و سلسله مراتب محتوا کمک می کند، بدون اینکه طراح حواسش پرت شود.
WYSIWYG – مخفف “آنچه می بینید همان چیزی است که دریافت می کنید.”
یک CMS که به طور خودکار سبک ها را بر روی متن و گرافیک اعمال می کند و به کاربر این امکان را می دهد که ببیند محتوا در قسمت جلویی چگونه خواهد بود. این به بازاریابان اجازه می دهد تا محتوای وب سایت خود را بدون دانش کدنویسی ویرایش کنند.
یادگیری زبان بومی
آشنایی با این واژگان به گفتگوهای سازنده با آژانس طراحی وب سایت شما کمک می کند، چه در حال تعمیر و نگهداری وب سایت یا طراحی مجدد کامل باشد. در حالی که آژانس شما مطمئناً در این فرآیند به شما کمک می کند، دانستن این کلمات می تواند به روان تر شدن روند و صرفه جویی در وقت و هزینه کمک کند.