چگونه می توان یک نام دامنه انتخاب کرد
چقدر باید در مورد نام دامنه خود فکر کنید؟ واقعا اینقدر اهمیت داره؟
اگر وب سایت و کسب و کار باکیفیتی داشته باشید، افراد بدون توجه به دامنه آن از سایت شما بازدید خواهند کرد، درست است؟
خب نه به این سرعت…
می بینید که نام دامنه شما عنصر کلیدی وب سایت شما است. می تواند شما را بسازد یا شکست دهد، بنابراین انتخاب نام دامنه ای که برای کسب و کار شما مناسب باشد بسیار مهم است.
اما صبر کنید، چرا نام دامنه شما اینقدر مهم است؟
این «اولین برداشت» شماست. URL شما اولین چیزی است که بازدیدکنندگان شما خواهند دید. یک نام دامنه خوب می تواند تأثیر مثبت و ماندگاری ایجاد کند و روی سئو تاثیر بگذارد.کلمات کلیدی در نام دامنه شما همچنان می توانند به رتبه بندی SEO شما کمک کنند و یکجور فرصت تجاری هستند تا برند شما را مشخص کنند و شناخت آن را افزایش دهند.
این عناصر تنها بعضی از دلایل متعددی هستند که چرا نام دامنه شما بسیار مهم است.
چگونه نام دامنه مناسب را انتخاب می کنید؟ این دقیقاً همان چیزی است که امروز می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم.
فهرست مطالب:
از .com، .org یا .net (معروف ترین آنها) استفاده کنید
قابل برند شدن نسبت به عمومی
کوتاهتر بهتر است
آسان برای تایپ
آسان برای تلفظ
از خط تیره و اعداد خودداری کنید
استفاده از کلمه کلیدی را در نظر بگیرید که نشان دهنده وب سایت شما باشد
بلند مدت و کوتاه مدت فکر کنید
بررسی کنید که علامت تجاری تکراری نباشد
در صورت گیر افتادن از مولدهای نام دامنه استفاده کنید
نحوه انتخاب نام دامنه کامل
- از پسوندهای نام دامنه مناسب استفاده کنید (.com، .org، .net)
هنگامی که پسوند نام دامنه خود را انتخاب می کنید، می توانید از یک چیز مطمئن باشید: “.com” همچنان بهترین است.
طبق تحقیقات، 37٪ از همه دامنه ها دارای پسوند “.com” هستند.
چرا؟ خوب، “.com” آشناترین و ساده ترین برای به خاطر سپردن است.
در حالی که وبسایتهای موفق بسیاری با «.net» و «.org» وجود دارد، اما وبسایت شما احتمالاً اگر پسوند «.com» داشته باشد، بهتر عمل خواهد کرد. این مطمئن ترین شرط است.
توصیه ما: با .com همراه باشید. اگر گرفته شده بودند .net یا .org را امتحان کنید. اگر اینها نیز مورد استفاده قرار گرفته اند، بهتر است یک نام دامنه جدید ایجاد کنید. و اوه! – از پسوندهای عجیب و غریب مانند “.club”، “.space”، “.pizza” و غیره اجتناب کنید.
- برند شدن مهم تر از عمومی بودن
خلاقیت و برند بودن همیشه بهتر از عمومی است.
به یاد داشته باشید: نام دامنه شما به این معنی است که بازدیدکنندگان چگونه شرکت شما را در وب پیدا کرده، به یاد می آورند و به اشتراک می گذارند. این پایه و اساس برند شماست.
در اینجا تفاوت اصلی بین نام دامنه قابل برند و عمومی وجود دارد:
یک نام دامنه قابل برند منحصر به فرد و از رقبا متمایز است، در حالی که نام دامنه عمومی معمولاً با کلمات کلیدی و به یاد ماندنی پر می شود.
در اینجا نحوه یافتن نام دامنه قابل برندتر آمده است:
کلمات جدید ایجاد کنید. شما می توانید کلمات جذاب و جدید خود را بسازید. این کاری است که گوگل، بینگ و یاهو انجام دادند.
از کلمات موجود استفاده کنید. شما می توانید از اصطلاحنامه برای یافتن کلمات جالب و متناسب با نام تجاری خود استفاده کنید.
از مولدهای نام دامنه استفاده کنید. این ابزارها می توانند به شما کمک کنند تا از ایده ها و کلمات کلیدی اولیه خود، یک نام دامنه منحصر به فرد و قابل برند ایجاد کنید.
- کوتاه بهتر از بلند است
به طور کلی، وقتی صحبت از طول دامنه شما می شود، کوتاهتر بهتر است.
طبق تحقیقات Domain Registration.com، رایج ترین طول نام تقریباً 12 کاراکتر است.
(محبوبیت در این مورد به میزان ترافیک وب که سایت دریافت می کند اشاره دارد.)
همه این داده ها نشان می دهد که شما باید نام دامنه خود را مختصر نگه دارید.
6 تا 14 کاراکتر را هدف بگیرید – و به یاد داشته باشید که هر چه کوتاه تر، بهتر. به احتمال زیاد نامهای دامنه کوتاهتر مدتها پیش گرفته شدهاند و هزاران دلار فروخته میشوند. اگر چیزی کوتاه پیدا نکردید، آن را قابل برندسازی کنید.
- مطمئن شوید که تایپ آن آسان است
به برخی از محبوب ترین وب سایت های جهان فکر کنید. چه چیزی به ذهن می رسد؟
گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یاهو، سی ان ان…
یکی از ویژگی های مشترک آنها این است که املای همه آنها آسان است.
بازدیدکنندگان شما باید بتوانند نام دامنه شما را بدون مشکل تایپ کنند. اگر مجبور شوید املا را بیش از یک بار توضیح دهید تا قابل درک باشد، خیلی پیچیده است!
آخرین چیزی که می خواهید این است که بازدیدکنندگان بالقوه دامنه شما را اشتباه تایپ کنند و در نهایت به وب سایت دیگری راه پیدا کنند!
در اینجا یک راه آسان برای آزمایش این…
نام دامنه احتمالی خود را به 10 نفر بگویید و از آنها بخواهید آن را املا کنند. اگر بیش از چند نفر برای املای آن مشکل دارند، باید آن را ساده کنید.
- مطمئن شوید تلفظ که آسان است
تلفظ کردن
همانطور که نام دامنه شما به راحتی از نوک انگشتان شما خارج می شود، باید از نوک زبان شما خارج شود.
این باعث می شود بازدیدکنندگان به راحتی نام دامنه شما را به صورت دهان به دهان به اشتراک بگذارند و اشتراک گذاری سایتتان با دوستان و مشتریان بالقوه برای شما آسان تر شود.
شما می توانید این را به همان روش “املا” تست کنید.
نام دامنه خود را روی یک کاغذ بنویسید و از 10 نفر بخواهید آن را تلفظ کنند. اگر بیش از چند نفر برای تلفظ آن مشکل دارند، باید آن را ساده کنید.
این چیزی است که باید در نظر داشته باشید: شما می خواهید نام دامنه شما به راحتی توسط شما و دیگران منتقل شود. تنها راه ممکن این است که 1) املای آن آسان باشد و 2) تلفظ آن آسان باشد.
- از خط فاصله و اعداد اجتناب کنید
به یاد داشته باشید که چگونه نام دامنه شما باید به راحتی املا و تلفظ شود. خط فاصله و اعداد کار را دشوارتر می کند.
تصور کنید فیس بوک را توضیح دهید اگر خط فاصله در آن وجود داشته باشد…
«آیا این سایت جدید Face-Book را دیدهاید؟ اتفاقاً یک خط فاصله میان «چهره» و «کتاب» وجود دارد.»
اگر اینطور بود، ممکن بود فیس بوک به این سرعت گسترش پیدا نمی کرد.
نتیجه نهایی؟ نام دامنه شما باید صاف و پرچرب باشد – خط فاصله و اعداد مانع از آن می شوند.
به حروف بچسب!
- استفاده از کلمات کلیدی “Niche” را در نظر بگیرید که منعکس کننده وب سایت شما هستند
کلمات کلیدی می توانند به بهبود SEO شما کمک کنند – باید در اینجا با دقت قدم بردارید! اگر سعی می کنید کلمات کلیدی را به طرز ناخوشایندی وارد دامنه خود کنید، آن را عمومی می بینید (همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم).
اگر می خواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید، کلمات کلیدی را در ابتدای دامنه خود قرار دهید. اینجاست که آنها برای رتبه شما قدرتمندترین خواهند بود.
می توانید کلمات کلیدی را با ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و Keywordtool.io پیدا کنید.
- بلند مدت فکر کنید تا کوتاه مدت
آیا آماده ازدواج با دامنه خود هستید؟ باید باشید زیرا یکی از بزرگترین عناصری خواهد بود که برای سال ها تجارت و برند شما را تعریف می کند.
اگر تصمیم به تغییر دامنه در آینده داشته باشید، برندینگ و رتبه بندی سئو برای شما هزینه خواهد داشت. به طور خلاصه – این یک درد بزرگ است!
وقتی دامنه خود را انتخاب می کنید، بلند مدت فکر کنید.
برای مثال، اگر شرکت شما به کسبوکارها کمک میکند تا وبسایتهای خود را برای سئو بهینه کنند، میتوانید نام دامنهای مانند «OptimizedSEO.com» انتخاب کنید.
اگر فکر میکنید این امکان وجود دارد که در آینده به خدمات کلیتر بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی ایمیلی، PPC و غیره بپردازید، ممکن است عاقلانه باشد که در نام دامنه خود تجدید نظر کنید.
اگر فکر میکنید ممکن است از آن جایگاه خارج شوید، نمیخواهید خودتان را به یک جایگاه خاص بچسبانید.
بنابراین، هنگام انتخاب نام دامنه، چشم انداز بلند مدت خود را در ذهن داشته باشید.
- بررسی کنید که آیا علامت تجاری نیست یا قبلا استفاده شده است
قبل از اینکه با یک نام دامنه خاص حرکت کنید، بررسی کنید که آیا این نام در سایت های رسانه های اجتماعی موجود است یا خیر، و همچنین علائم تجاری قبلاً در این نام ثبت شده است یا خیر.
برای ساختن برند خود، ایده آل است که در دامنه و شبکه های اجتماعی خود یک نام داشته باشید. این باعث آشنایی بیشتر می شود و یافتن شما را برای بازدیدکنندگان، طرفداران و مشتریانتان آسان می کند.
اجتناب از مسائل حقوقی؛ شما باید از نام هایی که قبلاً دارای علائم تجاری هستند دوری کنید.
چگونه می توانید به سرعت شبکه های اجتماعی و علائم تجاری را برای نام دامنه احتمالی خود بررسی کنید؟
با ابزاری مانند Knowem بسیار آسان است. نام دامنه احتمالی خود را جستجو کنید – به شما نشان می دهد که آیا در بیش از 25 شبکه اجتماعی محبوب در دسترس است یا خیر و آیا علائم تجاری قبلاً در این نام ثبت شده است یا خیر.
اگر گرفته شده است، آن را تغییر دهید تا بتوانید پروفایل های اصلی رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.
- از مولدهای نام دامنه در هنگام گیر کردن استفاده کنید
در این مرحله، باید حداقل یک ایده کلی از برخی کلمات ممکن برای قرار دادن در دامنه خود داشته باشید. برخی از این کلمات ممکن است قبلاً گرفته شده باشند، علامت تجاری داشته باشند، یا “صدای” مورد نظر شما را نداشته باشند.
اینجاست که تولیدکنندگان نام دامنه وارد عمل می شوند. این مولدها می توانند ایده های شما را به دامنه های تازه و در دسترس تبدیل کنند.
در اینجا برخی از مولدهای نام دامنه مورد علاقه ما برای آزمایش وجود دارد:
Wordoid این ابزار به شما امکان می دهد یک کلمه را وصل کنید. ایدههایی ارائه میشود که یا حاوی آن کلمه هستند، یا با آن کلمه شروع میشوند یا با آن کلمه خاتمه مییابند.
جستجوی ناب دامنه این ابزار کلمه کلیدی شما را با کلمات کلیدی دیگر مطابقت می دهد و لیستی از دامنه های موجود را ایجاد می کند.
DomainHole این ابزار به شما امکان می دهد کلمات کلیدی را جستجو کنید، دامنه های منقضی شده را پیدا کنید، نام های جدید ایجاد کنید و موارد دیگر.
نام دامنه شما تاثیر بسزایی در موفقیت و پتانسیل وب سایت شما خواهد داشت. در انتخاب خود مطمئن شوید