4 قانون UI و UX که هر طراحی باید بداند
طراحی رابط کاربری همه چیزهایی است که یک فرد هنگام استفاده از یک محصول دیجیتال با آن در تعامل است، از دکمه هایی که روی آنها ضربه می زنند تا نحوه انتقال اطلاعات از طریق رنگ، اندازه متن، فاصله تصویر و طرح. وقتی به خوبی انجام شود، طراحی رابط کاربری قوی می تواند منجر به تجربه کاربری یکپارچه و لذت بخش شود که در آن کاربران حتی متوجه عناصر طراحی نمی شوند. با این حال، زمانی که رابط کاربری ضعیف انجام شود، میتواند کاربران را ناامید و گیج کند و منجر به کنار گذاشتن محصول شود.
طراحی UI چیست؟
طراحی رابط کاربری فرآیند ایجاد تمام عناصر بصری است که کاربر هنگام تعامل با یک محصول دیجیتالی می بیند و تجربه می کند.کار طراحان رابط کاربری اغلب مورد توجه کاربران قرار نمی گیرد، اما می تواند تأثیر عمیقی بر نحوه تجربه یک محصول داشته باشد. به عنوان مثال، در برنامهای مانند اینستاگرام، طراحان رابط کاربری باید گرافیکهایی را ارائه کنند که نشاندهنده فید «خانه» (یک خانه)، صفحه کشف ،ذرهبین، ویژگی آپلود عکس،یک علامت بعلاوه، و صفحه ای که در آن کاربران می توانند ببینند کدام یک از فالوورهایشان عکس هایشان را لایک کرده اند با یک قلب.
همچنین تعیین محل دقیق این نمادها بر عهده طراحان رابط کاربری است تا اطمینان حاصل شود که آنها هستند، منجر به خطای کاربر نمی شوند و برای سایر ویژگی ها اشتباه تعبیر نمی شوند. کار طراحان رابط کاربری به قدری نامرئی است که گاهی اوقات طرح های آنها حتی به صورت آیکون یا متن روی صفحه نمایش داده نمی شود – همه چیز از حرکات انگشت تا ورودی های کنترل شده با صدا در حیطه اختیارات طراحان رابط کاربری قرار می گیرد.
چرا طراحی UI مهم است؟
UI چیزی است که مردم برای تعامل با یک محصول از آن استفاده میکنند، به همین دلیل است که طراحی رابط کاربری خوب برای شرکتهایی که میخواهند تعامل کاربر را افزایش دهند، تعداد خطاها و مشکلاتی را که کاربران با آنها مواجه میشوند کاهش دهند، عملکرد و قابلیت استفاده را بهبود بخشند و وفاداری را در خود ایجاد کنند که بسیار مهم است.
تفاوت بین طراحی UX و UI چیست؟
طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری ارتباط نزدیکی با هم دارند هر دو رشته به ایجاد بهترین تجربه کاربری توجه دارند و هر دو هدف یکسانی از طراحی محصول، کاربردی و در دسترس دارند. تفاوت آنها در محدوده کار آنهاست.
- یک طراح UX معمولاً روی کل تجربه کاربر تمرکز می کند و انگیزه های کاربر، رفتارها، زمینه محیطی و آنچه کاربران در نهایت می خواهند و نیاز دارند را در نظر می گیرد. طراحان UX با همکاری محققان UX، ویژگیهای محصول جدید را توسعه میدهند، نقاط نادرست را شناسایی میکنند که باید مورد توجه قرار گیرند، و راهحلهای مبتنی بر طراحی برای مشکلاتی که کاربران با آن مواجه هستند ارائه خواهند کرد.
- یک طراح رابط کاربری معمولاً بر روی زیبایی گرافیکی محصول تمرکز می کند. طراحان رابط کاربری به جای صرف زمان برای درک انگیزههای کاربر برای دانلود اپلیکیشن یا جایی که ممکن است از آن استفاده کنند، روشهایی را که کاربران میتوانند با یک محصول ارتباط برقرار کنند، مانند طراحی دکمهها و نمادها، قرار دادن دقیق تصاویر، مورد بررسی قرار میدهند. و متن، نمایش بصری عناصر مختلف صفحه، و ویژگی هایی که کاربران را قادر می سازد در یک صفحه وب یا برنامه حرکت کنند.
4 قانون طلایی طراحی UI
اصول طراحی رابط کاربری Shneiderman، Nielsen و Toganazzini توسط اکثر طراحان رابط کاربری مورد استفاده قرار می گیرد و اکتشافات این اصول در طراحی های برخی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکت های جهان مانند اپل، گوگل و ادوبی منعکس شده است.
قانون 1: ثبات و قابلیت استفاده را در اولویت قرار دهید
طراحی در سراسر یک صفحه وب یا برنامه باید یکسان باشد، از طراحی اعلانها و منوها گرفته تا زیباییشناسی کلی محصول. برای همه موقعیتهای مشابه باید دنبالهای منسجم از اقدامات مورد نیاز باشد (به عنوان مثال، اگر کاربر لازم است برای رفتن به صفحه بعدی در یک نمونه، انگشت خود را بکشد، سپس از حرکت کشیدن انگشت باید برای همه کارهای مشابه استفاده شود)، دستورات ثابت ، و طرح ها باید تا حد امکان برای افراد زیادی قابل دسترسی و استفاده باشد، صرف نظر از اینکه آنها کاربران مبتدی هستند یا اپراتورهای با تجربه.
قانون 2: تعامل را راحت و شفاف کنید
اطمینان حاصل کنید که چیزی در صفحه وجود ندارد که بتواند کاربر را گیج کند. هنگامی که کاربران اقداماتی را انجام می دهند، بازخورد آموزنده ای ارائه دهید تا بدانند آیا این اقدام کارآمد بوده است یا خیر. به عنوان مثال، یک برنامه ممکن است اقدامات اصلی را از طریق تغییر طرح رنگ صفحه یا پاسخ دادن با انیمیشن تأیید کند، در حالی که اقدامات جزئی را فقط با علامت زدن یک فیلد ورودی داده یا خاکستری کردن بخش هایی که قبلاً تکمیل شده اند تأیید می کند
قانون 3: جلوگیری از خطا
1- طراحی صفحه منجر به خطاهای جدی نمی شود (به عنوان مثال، یک برنامه ذخیره سازی وب نباید دکمه “حذف” را در مکان برجسته ای قرار دهد که به طور تصادفی روی آن کلیک یا ضربه بزنید
2- اگر خطا وجود دارد. انجام شده، اقدامات باید تا حد امکان برگشت پذیر باشند. مورد دوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا برگشت آسان اضطراب کاربر را تسکین می دهد.
قانون 4: کاربران را تحت فشار قرار ندهید
طراحان باید بار حافظه کوتاه مدت را بر روی کاربران کاهش دهند . ، بنابراین از رابط هایی که کاربران را ملزم به خاطر سپردن اطلاعات در چندین صفحه می کند اجتناب کنید. کاربران همچنین حوصله طولانی بودن ورودی دادههای خسته کننده را ندارند، بنابراین از تکرار اجتناب .
چرا باید طراحی UI را یاد بگیرید؟
طراحی رابط کاربری یک رشته خلاقانه و ارزشمند است که از گسترش مهارتهای سخت تحقیق، توسعه ایده، نمونهسازی اولیه، آزمایش و مهارتهای نرم همدلی، ارتباط، همکاری پشتیبانی میکند.
همچنین این یک مهارت بسیار مهم است که میتواند تأثیر زیادی بر کسبوکارها داشته باشد – طراحی رابط کاربری خوب میتواند تفاوت بین محصولی باشد که میلیونها نفر از آن استفاده میکنند و محصولی که نمیتواند مخاطبی پیدا کند. همچنین می تواند تفاوت بین داشتن یک نام تجاری قوی و پایگاه کاربر وفادار و شناخته شدن به خاطر تجربه های کاربر ناامید کننده باشد.