38 شرایط ضروری طراحی مجدد وب سایت که باید بدانید
هر صنعتی کلمات کلیدی خود را دارد و طراحی وب مستثنا نیست. اگر سرتان از اصطلاحات به ظاهر بیپایان درد میکند، یا اگر در حال آماده شدن برای طراحی مجدد وبسایت شرکت خود هستید و میخواهید خود را در مورد رایجترین اصطلاحات فنی در طراحی وب مدرن آگاه کنید، این لیست برای شماست.
چگونه برای طراحی مجدد وب سایت موفق برنامه ریزی کنیم؟
در اینجا 37 مورد از محبوبترین اصطلاحات فنی و کلیدواژههایی که هنگام طراحی مجدد وبسایت میشنویم (یا استفاده میکنیم) آورده شده است که از A تا Z سازماندهی شدهاند. آیا یکی از آنها را اخیراً در این لیست شنیدهاید؟
“بالاتر از چین”
به اندازه کافی طعنه آمیز، “بالای چین” اصطلاحی است که از طراحی روزنامه گرفته شده است. اگر عناصر وبسایت شما «بالاتر» هستند، دیگر لازم نیست برای دیدن آنها به پایین اسکرول کنند.
درست مانند طراحی روزنامه، اکثر طراحان مهم ترین اطلاعات را در بالای صفحه قرار می دهند.
تجزیه و تحلیل
Analytics اصطلاحی است که به ردیابی عددی بازدیدکنندگان وب سایت شما اشاره دارد. با تجزیه و تحلیل، میتوانید ببینید که چند نفر از وبسایت شما بازدید میکنند، کدام صفحات محبوبتر هستند و بسیاری موارد دیگر. تجزیه و تحلیل به شما می گوید که در وب سایت شما چه اتفاقی می افتد، نه این که چرا اتفاق میوفتد.
Backend
بک اند یک وبسایت راهی برای اشاره به سیستم مدیریت محتوای یک وبسایت یا سرور است. اینجا جایی است که وارد سیستم می شوید و تغییراتی در محتوا یا صفحات وب سایت خود ایجاد می کنید، وبلاگ می نویسید یا ورودی های فرم را بررسی می کنید. کد “Backend” به موارد فنی مانند تغییر مسیر برای صفحاتی که دیگر در وب سایت شما یا قالب های وب سایت شما نیستند، رسیدگی می کند.
تست مرورگر
هنگامی که یک طراح با استفاده از کد یک ماکت را به یک الگو تبدیل می کند، الگو باید آزمایش شود زیرا به معنای واقعی کلمه صدها ترکیب مرورگر وب وجود دارد. شاید ندانید که تمامی ترکیبات سیستم عامل ها و نسخه های مرورگر می توانند وب سایت ها را بسیار متفاوت نشان دهند. قبل از اینکه وب سایت جدید شما عمومی شود، باید با مرورگرهای مختلف تست شود تا مطمئن شوید که به درستی نشان داده می شود.
فراخوان برای اقدام (CTA)
Call to Action یا CTA یک دکمه، پیوند گرافیکی یا متنی است که بازدیدکننده شما را تشویق میکند تا اقدامی انجام دهد. این ممکن است شامل اشتراک در وبلاگ شما، ثبت نام برای به روز رسانی ایمیل ماهانه، یا درخواست نسخه نمایشی محصول باشد.
توسعه محتوا
ایجاد یک طرح گرافیکی برای وب سایت شما تنها بخشی از پروژه طراحی وب سایت است. نوشتن محتوا نیز بخش مهمی از فرآیند طراحی مجدد وب سایت است که اغلب نادیده گرفته می شود.
توسعه محتوا می تواند به ارائه کلمات و روایت هایی برای وب سایت شما اشاره داشته باشد که پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما و مزایای محصولات یا خدماتتان را به گونه ای که بازار هدفتان به خوبی به آن پاسخ دهد، ارتباط برقرار می کند. همچنین می تواند به معنای ایجاد محتوای ویدیویی، اینفوگرافیک یا سایر اشکال اطلاعاتی باشد که بازدیدکنندگان شما مایل به مصرف آن هستند.
سیستم مدیریت محتوا
سیستم مدیریت محتوا یا CMS برنامه ای است که بر روی وب سرور زندگی می کند. عملکرد آن اساساً دوگانه است. اول، به شما این امکان را می دهد که وارد شوید و تغییراتی در وب سایت خود ایجاد کنید، معمولاً با دانش اندک یا بدون کد، دوم آن که محتوا را در یک پایگاه داده ذخیره می کند و آن را با فایل های قالب وب ترکیب می کند تا صفحات وب را ایجاد کند.
نرخ تبدیل
نرخ تبدیل یک معیار بسیار مهم برای درک اثربخشی وب سایت شما است. این تعداد بازدیدکنندگان تقسیم بر تعداد سرنخ ها یا مخاطبینی است که از وب سایت دریافت می کنید. هرچه نرخ تبدیل شما بیشتر باشد، بازدیدکنندگان کمتری برای دریافت همان تعداد سرنخ نیاز دارید.
طراحان به ایجاد وب سایت شما برای «تبدیل» هرچه بیشتر بازدیدکنندگان به سرنخ یا فروش اهمیت می دهند. فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای تبدیل بهتر، بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) نامیده می شود.
CSS
CSS مخفف Cascading Style Sheet است که فایلی است که نحوه نمایش موارد را در وب سایت شما دیکته می کند. در این فایل ها اطلاعاتی در مورد رنگ فونت، اندازه فونت، حاشیه صفحه، پس زمینه و موارد دیگر وجود دارد. فایلهای CSS توسط فایلهای HTML فراخوانی میشوند تا به مرورگر وب شما بگوییم چگونه چیزها باید روی صفحه مرتب شوند.
پرسونای مشتری
پرسونای مشتری توضیحات مفصلی راجب مشتریان ایده آل شما هستند. آنها واقعی نیستند اما بخشی از بازار هدف شما را نشان می دهند. شخصیتهای مشتری ممکن است حاوی اطلاعاتی مانند جمعیتشناسی، اهداف، چالشها، ناامیدیها، پیامهای بازاریابی کلیدی، نقل قولهای رایج، آنچه میخوانند، کجا کار میکنند، کجا میتوانید این افراد را پیدا کنید و موارد دیگر باشد.
آنها برای کمک به طراحان و نویسندگان ایجاد شدهاند تا پیامهای کلیدی طراحی مجدد وبسایت شما و موارد مورد اهمیت مخاتبین شما را درک کنند.
نام دامنه
آدرس وب سایت شما است که بیشتر به .com، .net یا .org ختم می شود. شما نام دامنه را از طریق یک ثبت کننده دامنه خریداری می کنید و این نام های دامنه به سرورهای وب که حاوی وب سایت شما هستند اشاره می کنند. نام دامنه اساساً یک “میانبر” به یاد ماندنی برای وب سایت شما است، زیرا بدون آن، افراد برای بازدید از آن نیاز به دانستن یک سری اعداد (به نام آدرس IP) دارند.
در مورد نام دامنه بیشتر بخوانید
طراحی تخت
طراحی تخت نوعی طراحی وب سایت است که با فقدان سایه، اریب و شیب مشخص می شود. طراحی تخت اغلب مینیمال، تمیز و ساده است. این طرح ها سه بعدی به نظر نمی رسند یا سایه ندارند. نقطه مقابل طراحی مسطح، طراحی “اسکیومورفیک” نامیده می شود، که طراحی برای سه بعدی جلوه دادن چیزها با سایه ها، اریب ها و شیب رنگ است.
قسمت جلویی
قسمت جلویی بخشی از وب سایت است که هنگام بازدید از سایت در رایانه یا دستگاه تلفن همراه مشاهده می کنید. هنگامی که یک طراح “طراحی جلویی” را ایجاد می کند، اساساً در حال ایجاد طرح های گرافیکی یا کدگذاری آن طرح ها در HTML و CSS است.
FTP مخفف پروتکل انتقال فایل
FTP نحوه اتصال یک طراح کامپیوتر به وب سرور برای انتقال فایل هایی است که در نهایت وب سایت شما را اجرا می کند.
سیستم شبکه ای
یک سیستم شبکه ای به سادگی ساختاری از صفحات در وب سایت شما است که از ستون ها و ردیف ها تشکیل شده است. از آنها برای چیدمان و تراز کردن محتوای صفحه وب برای خوانایی و مدیریت بیشتر استفاده می شود.
میزبانی
میزبانی یا “میزبان وب” روشی است که وب سایت شما را در یک وب سرور در دسترس عموم قرار می دهد، رایانه ای که همیشه به اینترنت متصل است. برای اینکه وب سایت خود را در دسترس عموم قرار دهید به میزبانی وب نیاز دارید و می توانید بین «میزبانی اشتراکی»، «میزبانی مدیریت شده» یا «هاست اختصاصی» یکی را انتخاب کنید. هاست اشتراکی کمترین هزینه را دارد اما نیاز به اشتراک گذاری سرور با سایر شرکت ها دارد. میزبانی مدیریت شده به این معنی است که یک شرکت میزبان مهندسان سرور را در اختیار دارد تا سرور شما را برای شما مدیریت کنند. هاست اختصاصی به این معنی است که وب سایت یا وب سایت های شما روی سرور خودشان هستند که امنیت بیشتری دارد.
مطالب بیشتر در مورد هاست را در این قسمت بخوانید
HTML
مخفف HyperText Markup Language، HTML یک زبان برنامه نویسی وب ساده است که به مرورگرهای وب مانند Google Chrome می گوید که چگونه کلمات، تصاویر، صدا و ویدئو را در صفحات وب خود ارائه دهند.
اسکرول بی نهایت
پیمایش بی نهایت روشی برای بارگیری یک صفحه وب در صفحه بازدیدکننده است که به موجب آن محتوا با اسکرول کردن صفحه به پایین بارگیری می شود. این تکنیک میتواند اطلاعات بیشتری را در یک صفحه بدون نیاز به کلیک کردن روی دکمه «بعدی» ارائه کند. همچنین میتواند زمان بارگذاری صفحات را افزایش دهد زیرا مرورگر وب مجبور نیست کل صفحه محتوا را یکباره بارگیری کند.
ساختار اطلاعات
معماری اطلاعات پیچیده به نظر می رسد، اما به سادگی محتوای شما را سازماندهی و برچسب گذاری می کند. معماران اطلاعات افرادی هستند که تمام محتوای وب سایت شما را می گیرند و آن را به گونه ای تنظیم می کنند که پیدا کردن آن آسان باشد. در این فرآیند مواردی مانند تصمیمگیری اینکه چه صفحات و بخشهایی نامیده میشوند، بخشهای بزرگ یا کوچک، طراحی «مسیرهایی» از طریق محتوای شما تا نقاطی که افراد در آن سرنخ میشوند، و تصمیمگیری اینکه چگونه صفحات باید به یکدیگر مرتبط شوند، شامل میشود.
جی کوئری
Jquery یک “کتابخانه” جاوا اسکریپت است که شامل چندین تابع رایج جاوا اسکریپت است. از Jquery می توان برای مواردی مانند اطمینان از اینکه فرم های وب شما به درستی پر شده اند یا خالی نمی ماند، ایجاد انیمیشن های پیچیده، مدیریت انتقال صفحه و موارد دیگر استفاده کرد.
صفحه فرود
اصطلاح “صفحه فرود” می تواند معانی مختلفی برای افراد مختلف داشته باشد. برخی صفحه اصلی شما را یک صفحه فرود می نامند زیرا افراد ابتدا از آنجا بازدید می کنند. تبلیغکنندگان ممکن است صفحهای در وبسایت شما را که ابتدا از آن بازدید میشود، صفحه فرود بنامند. از نقطه نظر بازاریابی، صفحه فرود یک صفحه تولید کننده سرنخ است . صفحه ای که هدف واحدی دارد و آن این است که یک نفر را به عنوان یک سرنخ تبدیل کند. افراد با پر کردن فرم ها به سرنخ تبدیل می شوند، بنابراین یک صفحه فرود همیشه یک فرم خواهد داشت.
فرم لید
فرم های لید فرم هایی هستند که می توانند در هر صفحه از وب سایت شما قرار گیرند. افراد برای دانلود چیزی یا درخواست اطلاعات این فرم ها را پر می کنند.
بومی سازی
اگر تجارت بین المللی انجام می دهید،وب سایت خود را بومی سازی کنید. بومی سازی وب سایت شما به این معنی است که طراح شما پیام ها، عکس ها و منابع فرهنگی را تغییر می دهد تا در بازارهای بین المللی مورد نظر شما مناسب تر باشد.
برچسب های متا
متا تگ ها می توانند کاربردهای زیادی داشته باشند، اما معمولاً در زمینه بهینه سازی موتور جستجو به آنها فکر می شود. دو نوع متا تگ که بیشتر افراد به آن اشاره می کنند، تگ های متا کلیدواژه و متا توضیحات نامیده می شوند. بسیاری فکر می کنند که بر رتبه بندی موتور جستجوی شما تأثیر می گذارند، اما در واقع اینطور نیست.
اول موبایل
یعنی شما باید قبل از طراحی برای صفحه نمایش، وب سایتی را با در نظر گرفتن تجربه موبایل طراحی کنید. در اینجا، یک طراح ممکن است ابتدا یک نمای گوشی هوشمند از یک وب سایت طراحی کند بعد نمای تبلت، سپس نمای صفحه نمایش.
روش اول موبایل برعکس «روش تفریق» است که در آن طراح با طراحی صفحه کامپیوتر شروع میکند و با کوچکتر شدن صفحه، چیزهای دارای اولویت پایینتر را حذف یا کم میکند.
مدل آزمایشگاهی، ماکت
ماکت تصویری است از ظاهر وب سایت شما بر روی صفحه پس از اتمام کار. این یک نسخه کارآمد از آنچه خواهید دید نیست، فقط تصویری از ظاهر آن است. موکاپ ها می توانند “وفاداری بالا” یا “وفاداری کم” باشند.
ماکتهای با وفاداری بالا دارای عبارات و عکسهای دقیق هستند و به معنای واقعی کلمه تصویری از ظاهر وبسایت شما پس از اتمام آن خواهند بود. یک ماکت با وفاداری پایین ممکن است کلمات یا عکسهایی را برای قرار دادن فقط برای نشان دادن مکان قرار گرفتن و عناصر خاص روی صفحه داشته باشد.
پیمایش اختلاف منظر
پیمایش اختلاف منظر جایی است که یک تصویر پسزمینه کندتر از تصویر یا متن پیشزمینه حرکت میکند و زمانی که بازدیدکننده صفحه را به پایین پیمایش میکند، توهمی از عمق ایجاد میکند.
فتوشاپ
فتوشاپ یک برنامه کامپیوتری ساخته شده توسط Adobe است که استاندارد صنعتی برای ساخت ماکت و طرح های وب سایت است. این برنامه به طراحان اجازه می دهد تا به راحتی گرافیک و صفحه آرایی که وب سایت شما را تشکیل می دهند ایجاد کنند.
طراحی تعاملی
طراحی ریسپانسیو یک تکنیک طراحی و کد نویسی است که وب سایت شما را موبایل پسند می کند و وب سایت شما را قادر می سازد تا به اندازه صفحه نمایشی که در آن مشاهده می شود، «پاسخ» یا فرمت مجدد خود را نشان دهد. طراحی های ریسپانسیو برای وب سایت های مدرن ضروری است زیرا وب سایت شما را خوانا و قابل استفاده در گوشی های هوشمند و تبلت ها می کند.
بدون طراحی ریسپانسیو، وب سایت شما هنگام مشاهده در تلفن هوشمند یا تبلت مینیاتوری فشرده به نظر می رسد و تجربه مشاهده ای کمتر از حد مطلوب را برای افراد در دستگاه های تلفن همراه ایجاد می کند.
QA
تضمین کیفیت یا QA بیش از آزمایش وب سایت شما در مرورگرهای وب است. ویژگیهای مختلف وبسایت شما باید مورد آزمایش قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که طبق برنامه کار میکنند.
گاهی اوقات شامل یک برنامه آزمایشی کتبی برای یک وب سایت از نظر فنی پیشرفته است، اما اگر می خواهید بازدیدکنندگان وب سایت شما در طول بازدید راضی باشند، همه چیز باید آزمایش شود تا همانطور که در نظر گرفته شده است کار کنند.
سئو
خلاصه شده برای بهینه سازی موتورهای جستجو. سئو عمل بهینه سازی وب سایت و حضور کلی وب شما (از جمله رسانه های اجتماعی) است تا کسب و کار شما را بتوان در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو پیدا کرد.
نقشه سایت
نقشه سایت یک طرح کلی از نحوه سازماندهی محتوای وب سایت شما است. این می تواند به شکل طرح کلی Microsoft Word یا یک سند اکسل باشد. این ساختار،نامگذاری سطح بالا و سلسله مراتب وب سایت شما را نشان می دهد و هر صفحه تحت آن ساختار عمل می کند. همچنین می تواند پیوندهای متقابل بین صفحات مرتبط را نشان دهد.
SVG
SVG مخفف Scalable Vector Graphics است که به کد اجازه می دهد تا آثار هنری با وضوح بالا را بدون بارگذاری فایل های گرافیکی در وب سایت شما ایجاد کند که باعث افزایش سرعت عملکرد وب سایت شما می شود. SVG می تواند برای وب سایت هایی با طراحی واکنش گرا مهم باشد زیرا در هر اندازه یا وضوح، این گرافیک ها واضح و شفاف باقی می مانند.
قالب
قالب کدی است که به سیستم مدیریت محتوای شما می گوید که چگونه صفحات را در وب سایت شما رندر کند. وب سایت احتمالاً از چندین قالب تشکیل شده است زیرا صفحات مختلف ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشند. اصطلاح “الگو” همچنین می تواند به یک “موضوع” وب سایت از پیش طراحی شده اشاره داشته باشد.
طراحی رابط کاربری
رابط کاربری یا UI راهی برای توصیف صفحه ای است که بازدیدکنندگان می بینند. هنگامی که یک طراح طراحی UI را انجام می دهد، صفحاتی را طراحی می کند که بازدیدکنندگان با آنها تعامل خواهند داشت. به عبارت ساده تر، طراحی UI تماماً در مورد زیبایی شناسی و چیدمان است.
طراحی UX
طراحی UX یا طراحی تجربه کاربری ،یک روش استراتژیک برای نگاه کردن به طراحی وب است. طراحی UX نیازها و تواناییهای بازدیدکننده، فناوری یا دستگاه و همچنین اهداف نهایی را که میخواهید بازدیدکننده داشته باشد، در نظر میگیرد.به زبان ساده، «مسیر مورد نظر» را برجستهتر و مرتبط تر میکند، بنابراین یک بازدیدکننده کاری را که شما میخواهید انجام میدهد، چه پیمایش در چندین صفحه پشت سر هم، دانلود چیزی یا پر کردن یک فرم.
فضای سفید
فضای سفید مقدار padding یا حاشیه اطراف قطعات کلیدی محتوای یک صفحه وب از جمله پاراگراف ها و تصاویر است. یک وب سایت درهم برعکس وب سایت با فضای خالی زیاد است.
وایرفریم
وایرفریمها طرحهای مرحله اولیه هستند که تمام جزئیاتی را که یک ماکت انجام میدهد شامل نمیشود. وایرفریمها میتوانند طرحبندی صفحهای باشند که روی تختههای سفید کشیده شدهاند، مانند نقاشیهای دیجیتالی با خطوط، جعبه و کلمات، اما بدون عکاسی یا رنگ.
ایده پشت وایرفریم، سازماندهی محتوا و ساختار صفحات، قبل از طراحی گرافیکی آنهاست.