چگونه رستوران ها از داده ها و تجزیه و تحلیل ها برای افزایش سود استفاده می کنند
از آنجایی که دیجیتالیسازی چشمانداز عملکردی و عملیاتی صنعت رستورانداری را تغییر میدهد، شرکتهای مستقل بزرگ و صاحبان امتیاز به طور یکسان به دادهها چسبیدهاند به این امید که به آنها در موفقیت در این چشمانداز تجاری مدرن کمک کند.
فقط یک مشکل وجود دارد: تعداد کمی از آنها می دانند که چگونه استفاده ی مناسبی از دیجیتالیسازی کنند.
به عنوان مثال، یک سیستم مدرن به صاحبان رستوران معیارهایی مانند تعداد دفعاتی که یک سفارش چند بار درخواست شده است ارائه می دهد. اما اگر تنها کاری که پس از بررسی این دادهها انجام میدهید افزایش یا کاهش موجودی اون سفارش است، ممکن است بخش بزرگی از درآمد را از دست بدهید.
اینجاست که تجزیه و تحلیل داده ها می تواند موهبتی باشد.
مزیت یکپارچه سازی پایانه ی فروش برای رستوران ها
با شدیدتر شدن رقابت برای مهمانان رستوران، تجزیه و تحلیل معیارها و گزارش های مرتبط با عملکرد شما به نقش شما به عنوان مالک یا مدیر تبدیل می شود.
با فناوریهای جدید، دادههای رستوران برای رستورانداران مفید میشوند. اگر میتوانید از تعداد درخواستهای ویژه برای مهندسی منوی خود استفاده کنید، یا اگر میدانستید چرا یک روز خاص از هفته مشتریان کمتری را جذب میکند بهتر نیست؟
تجزیه و تحلیل رستوران
تجزیه و تحلیل داده های رستوران چیست؟
به زبان ساده، تجزیه و تحلیل داده های رستوران، فرآیند تجزیه و تحلیل هر نقطه داده مربوط به کسب و کار شما و تبدیل آنها به بینش معنادار است، که می تواند به بهبود همه چیز از منوها و فشار کارکنان گرفته تا سیاست های رستوران و کمپین های بازاریابی کمک کند.
برخلاف گزارشدهی رستوران، که شامل بررسی فهرستی از معیارهای اصلی برای مقایسه فروش و سود بین دورههای خاص میشود، تجزیه و تحلیل رستوران به شما امکان میدهد تا اعداد و ارقام را بررسی کنید و بهتر بفهمید که کسبوکار شما به چه روشی عمل میکند.
بنابراین، اگر میخواهید بدانید که چرا یک عضو خاص از کارکنان بهتر از دیگران عمل میکند، یا چرا در روزهای سهشنبه سفارشهای بیشتری برای غذاهای دریایی دریافت میکنید، اجازه دهید تجزیه و تحلیل رستوران این کار را برایتان بکند.
کلان داده ها و رستوران ها
کلان داده اساساً به حجم زیادی از داده اطلاق می شود که دائماً توسط راه حل های نرم افزاری یک رستوران در حال تولید است. برای بسیاری، این با نحوه سفارش مشتری و پرداخت هزینه غذایشان شروع می شود.
رستورانهای بزرگتر حتی ممکن است ۸ دیتا ساینتیست یا بیشتر را در لیست حقوق و دستمزد خود داشته باشند، که نیاز به سرمایهگذاری در این قسمت را یادآوری میکند. رستورانهایی که در این مقیاس کار میکنند، به مقیاس مکدونالد فکر میکنند، شاید به دنبال راهحلهای بزرگ برای درک و استفاده از حجم عظیمی از دادههایی هستند که تولید میکنند.
چگونه رستوران ها می توانند داده های مشتریان را جمع آوری کنند
همانطور که قبلاً ذکر شد، رستورانها دائماً حجم زیادی از دادهها را ایجاد میکنند، که اگر به درستی استفاده شود، میتواند معدن طلا برای موفقیت یک رستوران باشد. سوالی که پیش میآید این است که رستورانها از چه ابزارهایی میتوانند برای جمعآوری این دادهها و سازماندهی مناسب آنها استفاده کنند تا بتوان آنها را تجزیه و تحلیل کرد و برای تصمیمگیری استفاده کرد؟
دیجیتالی شدن منجر به هجوم سیستم هایی شده است که برای رستوران ها را این وظیفه را به عهده میگیرند. ابزارهای آنلاین پیشرفته مانند سیستمهای رزرواسیون به رستورانها کمک میکنند تا بهراحتی و کارآمد اطلاعات مهمان را با جزئیات جمعآوری کنند، از جمله جزئیات شخصی، ترجیحات، حساسیتها و موارد دیگر، همراه با تجزیه و تحلیلهای مختلف عملکرد رستوران و تفکیک مشتریان که تصویری جامع و کلنگر از عملکرد کلی رستورانها ارائه میدهد و این امکان را فراهم میکند.
سیستم های فروش نیز یکی دیگر از منابع عالی داده برای رستوران ها هستند. میانگین هزینه ی بلیط به ازای هر مشتری، محبوب ترین غذاها و موارد دیگر را از طریق داده های موجود از طریق سیستم فروش پیگیری کنید تا منوی بهترو تصمیمات درست تری را اتخاذ کنید.
یک سیستم اتوماسیون داخلی که بر اساس مجموعهای از معیارها شخصیسازیشده، مانند برچسبگذاری خودکار مشتریان بر اساس تعداد بازدید، میزان هزینهها و غیره، گنجینهای از دادهها را ثبت میکند و به آنها کمک میکند تا به پایگاه دادههای مشتری غنیتر و دقیقتر و اطلاعات تأثیرگذار درباره عملکرد رستوران دسترسی پیدا کنند که در غیر این صورت از دست میرفت.
میانبر برای موفقیت: چگونه تجزیه و تحلیل داده ها درآمد را بهبود می بخشد
تجزیه و تحلیل داده های رستوران می تواند بینش های قوی و عملی را به شما ارائه دهد که به شما در تصمیم گیری های تجاری ارزشمند کمک کند.
به عنوان مثال، ارزیابی معیارهای فروش مانند درآمد به ازای هر سرور می تواند به شما در شناسایی مسائل مربوط به کارکنان که ممکن است بر سودآوری رستوران شما تأثیر بگذارد کمک کند. اگر یک سرور در طول هفته درآمد یکسانی داشته باشد و فقط ساعات مشخصی باعث کاهش درآمد شود، تجزیه و تحلیل دادهها میتواند به شما بگوید که کجا ضرر میکنید و کجا ممکن است بتوانید از نیروی انسانی اضافی بهره ببرید.
به همین ترتیب، تجزیه و تحلیل دادههای مدیریت ارتباط با مشتری میتواند برای شناسایی اینکه چرا برخی کالاها خوب میفروشند، چه کسی چه چیزی و چه مقدار از آن را سفارش داده است و سایر بینشهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد. از این می توانید برای بهتر کردن منوی خود استفاده کنید، زیرا اگر ارزیابی کنید که چه غذاهایی در چه مقدار سفارش داده می شوند، می توانید موارد بیشتری از این قبیل را در منو معرفی کنید.
همچنین، میتوانید درک درستی از دستهبندیهای منو – از پیشغذاها و خوراکیها گرفته تا اقلام جانبی و نوشیدنیها – به دست آورید که به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که کدام نوع آیتمها را در کمپین بازاریابی رستوران خود برجسته کنید.
برای رستوران خود تصمیمات استراتژیک و مبتنی بر داده بگیرید
تجزیه و تحلیل داده های رستوران چگونه بر هزینه نیروی کار تأثیر می گذارد؟
نیروی کار هزینه زیادی در راه اندازی یک رستوران دارد، بنابراین بسیار مهم است که هزینه نیروی کار شما در مقابل فروشتان کمتر باشد. راه حل تحلیلی مناسب به داشتن کارمند کمتر و پایین نگه داشتن هزینه ها کمک می کند زیرا در این دوره به کارمندان کمتری نیاز است.
در نظر داشتن این مبحث همچنین به شما کمک میکند تا برنامهریزی سریعتر و استراتژیکتری داشته باشید، براساس اینکه چه روزهایی شلوغتر هستید، زمانی که فروش شما بالاتر است و این که میانگین هزینه نیروی کار شما چقدر باید باشد.
چگونه تجزیه و تحلیل تصمیمات منو را تحت تاثیر قرار می دهد
همچنین میتوانید از تجزیه و تحلیل دادههای رستوران استفاده کنید تا مشخص کنید چه اقلامی را باید در منو نگه دارید، چه غذاهایی باید دوباره معرفی شوند و چه وعدههایی برای تبلیغات و تخفیفها باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، اگر یک کالای خاص سفارش های زیادی دریافت می کند، یا کالایی هیچ سفارش مجددی دریافت نمیکند، می توانید بیشتر بررسی کنید.
تجزیه و تحلیل داده های خود را با استراتژی بازخورد مشتری ترکیب کنید تا متوجه شوید. اگر علت مزه بد است، میتوانید ایراد را برطرف یا آن را از منو حذف کنید یا با بینش درست، میتوانید به تعادل مناسبی از آیتمها در دستههای مختلف منو دست پیدا کنید.
تجزیه و تحلیل چگونه بر تجربه مهمان تأثیر می گذارد
وقتی نوبت به تجربه مشتری می رسد، تجزیه و تحلیل داده ها می تواند بینش های مهمی را در مورد مهمانان رستوران نشان دهد. اطلاعاتی مانند اولویتهای سفارش، عادات رزرو و اطلاعات جمعیتی میتواند به شما در شخصیسازی تجربه غذاخوری کمک کند. به عنوان مثال، میتوانید در سالگرد یا تولد مهمانان یک دسر رایگان ارائه دهید.
تجزیه و تحلیل چگونه به پر کردن میزهای خالی کمک می کند
برای یک رستوران، هر میز خالی نشان دهنده درآمد از دست رفته است. تجزیه و تحلیل میتواند به رستورانها کمک کند تا از طریق نقاط مختلف دادههای مهم، میزهای خالی را پر کنند.
به عنوان مثال، یک رستوران میتواند به نرخهای عدم حضور خود نگاهی بیندازد و در صورت بالا بودن اعداد، با استفاده از داده ها علت آن را بیابد و با قرار دادن پیشنهاد ویژه و آفر از این موقعیت خارج شود.
نقش تجزیه و تحلیل پیش بینی برای رستوران ها
تجزیه و تحلیل از داده های تاریخی برای پیش بینی روندها و نتایج آینده استفاده می کند. در حالی که یک رویکرد مفید برای هر کسب و کاری است و زمانی که برای رستوران ها استفاده می شود می تواند نقش اساسی در بهبود درآمد داشته باشد.
اساسا، صاحبان رستوران می توانند از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای موارد زیر استفاده کنند:
بهبود دقت سفارش: راه حل های تحلیلی پیش بینی مدرن می توانند مستقیماً به سیستم سفارش رستوران شما متصل شوند تا دقت سفارش را افزایش دهند. اکثر آنها می توانند پیش بینی کنند که چه اقلام غذایی در ساعات خاصی از روز درخواست می شود. این همچنین به شما کمک میکند تا برای برآورده کردن خواستههای مشتریان، منابع را ذخیره کنید.
روند پیش بینی: تجزیه و تحلیل پیش بینی رستوران همچنین می تواند برای پیش بینی روند و درآمد آینده استفاده شود. با مقایسه داده های تاریخی با اعداد فعلی خود، می توانید پیش بینی کنید که رستوران شما در چند سال آینده کجا خواهد بود. در نتیجه، میتوانید استراتژیهایی طراحی کنید و گامهایی برای کمک به کسبوکارتان در دستیابی به اهدافتان بردارید.
ضایعات غذا را به حداقل برسانید: هنگام برنامه ریزی منو، ضروری است که صاحب رستوران بداند چه مقدار مواد لازم برای تهیه یک وعده غذایی به بهترین وجه لازم است. با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی، می توانید سطح موجودی گذشته و حال را بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا با آماده سازی مقدار مورد نیاز در صورت نیاز، ضایعات مواد غذایی را کاهش دهید و هزینه غذای خود را به طور موثر کنترل کنید.
برنامهریزی بهتر: تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده میتواند به رستورانها کمک کند تا با پیشبینی روند مشتری و شلوغترین دورههای زمانی، تغییرات آتی را پیشبینی کنند.